Рус Укр
ГоловнаБлогиГірнича галузь в Україні помре?
Опитування всі опитування
ЩО ПЕРЕШКОДЖАЄ ВАМ ВЧАСНО СПЛАЧУВАТИ РАХУНКИ ЗА ПОСЛУГИ ЖКГ?
Занадто високі тарифи
Регулярне підвищення квартирної плати
Низька якість послуг або їх повна відсутність
Не дотримання виконавцями термінів з вивезення сміття
Бездіяльність ЖЕКу
Нічого, я завжди вчасно сплачую
Я не вважаю за потрібне платити за комунальні послуги


УК  NEW Роз'яснення, щодо розрахунку розміру житлової субсидії

УК  NEW Житлова субсидія: хто має право на її отримання

УК  При призначенні субсидії враховуються доходи подружжя, незалежно від їх реєстрації

УК   Категорії громадян, які втратили право на отримання субсидії

УК  П'ять основних питань та відповідей про субсидію на оплату ЖКП

 



 

 



 

 

 

Гірнича галузь в Україні помре?

3862
Підприємці гірничої області вимагають зняти з них корупційний тягар, покладений законодавчими актами у сфері надрокористування, які прийняті урядом Януковича-Азарова

 

Підприємці гірничої області вимагають зняти з них корупційний тягар, покладений законодавчими актами у сфері надрокористування, які прийняті урядом Януковича-Азарова.

 

Підприємці пропонують:

  1. Прийняти за норму, що всі спірні погоджувальні процедури з зацікавленими відомствами (землевідведення, екологія, санепідемслужба, органи місцевого самоврядування, сільгоспінспекція) проводяться виключно на стадії одержання спецдозволу на видобування корисної копалини;
  2. Розглянути можливість скасування частини повноважень Департаменту державного геологічного контролю Держгеонадр України та передачі обов’язків по перевірці надрокористувачів при видобуванні корисних копалин виключно інспекціями Дергімпромнагляду України із залученням, при потребі спеціалістів інших відомств;
  3. Скасувати обов’язковість складання програми робіт ( подібно до радянської п’ятирічки) як невідємного додатку до Угоди про умови користування надрами. Встановити у підзаконних актах порядок зупинення спецдозволів і припинення права постійного користування надрами, виключно у судовому порядку та чітко обумовити порушення умов надрокористування, при яких можуть відбуватися такі дії;
  4. Службі Держгеонадра України скасувати всі накази про зупинку і анулювання спецдозволів на користування надрами і зобов’язати Держгірпромнагляд України перевірити кожний випадок такого зупинення і анулювання з перевіркою надрокористувача на предмет спроможності займатись видобуванням корисних копалин;
  5. Відмінити п. 26 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 року №615 (Моніторинг та наукове супроводження виконання особливих умов користування надрами).
  6. Відмінити п. 27 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 року №615 (Проведення державної експертизи звітів щодо результатів геологічного вивчення надр, а також інших геологічних матеріалів);
  7. Скасувати регламент погодження у Мінприроди України надання надр у користування.

30 травня 2011 року, відповідно до частини другої статті 16 «Кодексу України про надра» та частини першої статті 14 Закону України «Про нафту і газ», -  Кабінет Міністрів України прийняв постанову №615 «Про затвердження Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами».

У цій постанові, окрім суто питання надання спеціальних дозволів на користування надрами, були регламентовані питання зупинення дії спецдозволу (п.22), припинення права користування надрами (п.27), питання «проведення моніторингу та наукового спостереження виконання особливих умов користування надрами, передбачених дозволом та угодою про умови користування надрами, які здійснюються спеціалізованими державними геологічними підприємствами, установами та організаціями» (п.26), а також питання продовження і поновлення дії спецдозволу «за умови надання позитивного висновку спеціалізованим державним геологічним підприємством, установою, організацією, що належить до сфери управління органу з питання надання дозволу, за результатами проведення державної експертизи звітів щодо результатів геологічного вивчення надр, а також інших геологічних матеріалів (п.27).

Відповідно до постанови №615, зупинення дії спецдозволу і припинення права користування надрами здійснюється «..органом з питань надання дозволу безпосередньо або за поданням органів державного гірничого та санітарно-епідеміологічного контролю, органів місцевого самоврядування, органів державної податкової служби», що суперечить Ст. 26 Кодексу України про надра», де передбачено судовий порядок позбавлення права надрокористування.

Фактично, сьогодні будь-який контролюючий надрокористувача орган через Держгеонадра може ініціювати зупинку чи анулювання спецдозволу. Причому, слід зауважити, що після цього відновлення дії спецдозволу, або його продовження відбувається за умови надання позитивного висновку спеціалізованим державним геологічним підприємством за результатами проведення державної експертизи звітів щодо результатів геологічного вивчення надр, а також інших геологічних матеріалів. Це означає, що надрокористувач, який вже купив право надрокористування – спецдозвіл у Держави за велику суму грошей (відбулися всі експертизи результатів геологічного вивчення надр перед затвердженням запасів корисної копалини у ДКЗ України), змушений знову купляти «Позитивний висновок» у акредитованих геологічних підприємств (а таких по Україні декілька і всі вони в системі Держгеонадр), що коштує надрокористувачу 40-150 тис. грн. (для нафто- газовидобування 1000 тис.грн. за експертизу).

Одночасно з постановою №615 був виданий Наказ Міністерства екології та природних ресурсів України від 26.07.2011р. №262 «Про затвердження Регламенту погодження Мінприроди України надання надр у користування». Згідно цього наказу, для одержання спецдозволу надрокористувач повинен подати у Міністерство пакет документів, аналогічний до Держгеонадр.

Міністерство надсилає пакет документів в області, там вирішують питання надання екологічної карти начальники Обласних управлінь і відсилають пакет знову до Міністерства. І там цей пакет документів погоджують.

В цій схемі, навіть неозброєним оком вбачаються, на мою думку ознаки корупції. Так, підприємці скаржаться, що у департаменті екології та природних ресурсів ЛОДА, надрокористувачу не можливо отримати погодження поки не проплачено одній із «спеціалізованих фірм» 20-40 тис. грн.. Аналогічні мотиви автоматично закладаються  у необхідності проведення моніторингу та наукового супроводження виконання особливих умов користування надрами, передбачених дозволом та угодою про умови користування надрами. Страх надрокористувача перед анулюванням спецдозволу і подальшої необхідності проведення експертизи, стимулює заключати договори на «моніторинг та наукове супроводження з акредитованими геологічними підприємствами системи Держгеонадр. (коштує на рік 20-80 тис. грн.).

Реальна необхідність у моніторингу та науковому супроводженні просто відсутня.  Більшість  кар’єрів піску, глини, гравійно-піщаної суміші, інших нерудних матеріалів працюють вже 20-30 років. Видобувна техніка: 1-2 екскаватори і бульдозер. А глибина залягання корисної копалини до 10 метрів. І на кожному кар’єрі працюють відповідні фахівці (маркшейдер, геолог, горняк, спеціаліст по охороні праці),

Постанова КМУ №615 заклала підвалини для руйнування цілої галузі. Тільки у Львівській області, у 2011 – 2013р.р. зупинили більше 30 і анулювали більше 30 спецдозволів на користування надрами. В «Єдиному державному реєстрі судових рішень» за пошуковим запитом «Державної служби геології і надр» з 01.09.2011 р. знайшлося 55 сторінок по 25 позицій на сторінці адміністративних ухвал та постанов, що стосуються переважно зупинення і анулювання спецдозволів державною службою геології і надр України. А надрами, відповідно поки йде судова тяганина не користуються.

Держава втрачає від недоодержання плати за надра, плати податків при зупинці надровидобувних підприємств. Недоодержують і споживачі вітчизняної продукції надровидобування. Так, за даними Головного управління статистики у Львівській області Добувною промисловістю та розробленням кар’єрів реалізовано продукції у січні 2014 року на 74347,4 тис.грн. а це лише 3,3 % до всієї реалізованої продукції на Львівщині у січні 2014 року.

Хотілось би зауважити, що при анулюванні спецдозволів, надрокористувач залишає перериті території без проведеної рекультивації, тому екосистеми на цій території не відновлюються. Що наносить незворотню шкоду природі і сільськогосподарським угіддям.

Ми втрачаємо гірничу галузь. Без змін законодавства та підходів, галузь піде у тінь. Бюджет буде недотримувати значні кошти, а видобування буде проводитись у вигляді «копанок» підпільно та неконтрольовано.

Підприємці звернулися в Кабінет Міністрів України та голови Львівської ОДА. З свого боку, ми звернулися в Генеральну прокуратуру та маємо намір обговорити проблему на громадській раді при ЛОДА.

 

 

Олег Пилипенко
 
Коментарі (0)
Блоги