Рус Укр
ГоловнаБлогиЖКГ: перспективи після виборів
Опитування всі опитування
ЩО ПЕРЕШКОДЖАЄ ВАМ ВЧАСНО СПЛАЧУВАТИ РАХУНКИ ЗА ПОСЛУГИ ЖКГ?
Занадто високі тарифи
Регулярне підвищення квартирної плати
Низька якість послуг або їх повна відсутність
Не дотримання виконавцями термінів з вивезення сміття
Бездіяльність ЖЕКу
Нічого, я завжди вчасно сплачую
Я не вважаю за потрібне платити за комунальні послуги

 




 


 

ЖКГ: перспективи після виборів

2754
Проаналізувавши окремі пункти передвиборчих програм політичний партій, які за даними соціологічних опитувань, проведених Соціологічною групою«Рейтинг» в липні 2012 року, долають 5% прохідний бар’єр до Верховної Ради України, можна окреслити перспективи

 30 липня офіційно в Україні стартувала виборча кампанія, до виборів нового складу найвищого законодавчого органу в державі залишилося менше 90 днів. За перші чотири дні після старту виборчих перегонів всі основні політичні сили, партії та об’єднання, які мають шанс подолати 5% прохідний бар’єр до Верховної Ради України, провели установчі з’їзди, затвердили списки кандидатів у депутати та затвердили свої передвиборчі програми, які мають стати засадою діяльності тієї чи іншої політичної сили у випадку проходження їх за результатами виборів до складу Верховної Ради сьомого скликання.

Соціологічні опитування свідчать, що тема взаємовідносин громадян України з комунальними підприємствами, так само як і стан всієї галузі житлово-комунального господарства України є досить вразливими для сприйняття потенційними виборцями, оскільки ці питання дійсно хвилюють кожного. Враховували результати таких соціологічних досліджень і політичні технологи майже всіх політичних сил, що беруть участь у виборах-2012, при розробці передвиборчих програм та гасел кампанії, передбачивши в них навіть окремі розділи, які присвячені вирішенню проблем житлово-комунальної галузі.
Проаналізувавши окремі пункти передвиборчих програм політичний партій, які за даними соціологічних опитувань, проведених Соціологічною групою«Рейтинг»  в липні 2012 року,  долають 5% прохідний бар’єр до Верховної Ради України, можна окреслити перспективи розвитку ЖКГ після вибрів 28 жовтня 2012 року так, як їх уявляють собі політичні сили.
Наприклад, Партія регіонів у випадку подолання 5% бар’єру при проведенні  будівельної, житлової і комунальній політики ініціюватиме впровадження комплексу заходів, спрямованих на зниження вартості будівництва житла; забезпечення будівництва соціального житла на засадах співфінансування з місцевих бюджетів для соціально незахищених верств населення, невідкладне виконання заходів з реалізації регіональних програм реконструкції житлових будинків перших масових серій; встановлення цін на комунальні послуги відповідно до реального рівня доходів громадян та компенсацію малозабезпеченим громадянам підвищення вартості комунальних послуг; приведення розрахунків населення за житлово-комунальні послуги у відповідність з якістю наданих послуг, зниження їхньої ресурсовитратності та покращення якості;  поступове і коректне застосування механізмів конкуренції на ринку комунальних послуг; забезпечення прозорості і справедливості в системі формування комунальних тарифів.
Що правда конкретних механізмів виконання цих програмних засад цією політичною силою не пропонується, а тому виникають питання щодо реальності виконання поставлених цілей. За рахунок чого знизиться вартість будівництва житла, якщо за даними консалтингової компанії «SV Development» вартість продажу 1-3-кімнатних квартир в місті Києві за останні півроку впевнено зростає, тільки  за липень 2012 року вона зросла на 0,48% (8 дол.) – до 1668 дол./ кв. м., з яких 40% - це так звані «корупційні витрати» забудовників, програма Партії регіонів не розкриває, більш того, не відомі джерела фінансування забезпечення будівництва соціального житла, адже в звіті Міністерства фінансів про стан виконання зведеного та державного бюджетів України за січень-травень 2012 р. йдеться про те, що дефіцит зведеного держбюджету за 5 місяців 2012 р. склав 3 млрд. 657,8 млн. грн., тобто місцеві бюджети не спроможні спів фінансувати будівництво соціального житла, в них на це не має коштів. Незрозумілою здається пропозиція встановлення цін на комунальні послуги відповідно до реального рівня доходів громадян, адже ціни/тарифи на житлово-комунальні послуги розраховуються відповідно до постанови Кабінету Міністрів України № 869 від 01.06.2011 року, яка передбачає розрахунок тарифу на основі планових виробних витрат комунального підприємства, а не рівня доходів громадян.
Програма ж Об’єднаної опозиції «За Батьківщину» передбачає, що силами народних депутатів буде усунуто нинішню монополію на надання комунальних послуги, люди отримають право платити обґрунтовані ціни та обирати тих, хто забезпечить найкращу якість послуг за найнижчою ціною. Також програма цієї політичної сили передбачає внесення змін до Закону України «Про тимчасову заборону стягнення з громадян України пені за несвоєчасне внесення плати за житлово-комунальні послуги»; ухвалення  Закону «Про встановлення мораторію на підвищення цін і тарифів на житлово-
комунальні послуги», ухвалення  змін до антимонопольного законодавства, які покладуть край засиллю  монополістів на внутрішніх ринках.
В цій програмі, як на мене, занадто мало прагматичних  економічних розрахунків, прогнозів результатів від втілення в життя програмних гасел проте занадто багато соціального популізму. Розробники програми чи не знають, чи забули, що Закон України «Про тимчасову заборону стягнення з громадян України пені за несвоєчасне внесення плати за житлово-комунальні послуги» втратив чинність з 1 січня 2011 року, а тому в нього не можна внести зміни. Ухвалення  Закону «Про встановлення мораторію на підвищення цін і тарифів на житлово-комунальні послуги» є прямим порушенням вимог ст. 31 чинного Закону України «Про житлово-комунальні послуги», згідно якої органи  місцевого  самоврядування  встановлюють  тарифи на житлово-комунальні  послуги  в   розмірі   не   нижче   економічно обґрунтованих  витрат  на їх виробництво, тобто введення в дію такого закону про мораторій на підвищення в умовах коли постійно дорожчають газ, електроенергія, збільшується мінімальна заробітна плата, тобто витрати комунальників постійно збільшуються, призведе до тотального банкрутства комунальників та фінансового колапсу в сфері ЖКГ.
Дещо біль економічно прагматичною та менш популістською, як це не дивно, виглядає програма виведення із занепаду галузі ЖКГ Комуністичної партії України, яка передбачає  серед іншого вирішення житлового питання за рахунок надання громадянам житла на правах державної та комунальної оренди без права приватизації, встановлення орендної плати за це житло на рівні не вище 10% від прожиткового мінімуму, передбачення додаткових знижок для осіб, які користуються пільгами. Погодьтеся, є в цій ідеї раціональне зерно і її варто втілити в життя, звичайно суттєво доопрацювавши та виключивши політичну складову, адже в США, Великій Британії, Австралії, Бразилії більше 30% житла є орендованим, це нормальна світова практика. Але послідовність політичних технологів КПУ в плані сприйнятті кращих світових практик досвіду реформування ЖКГ, нажаль, закінчується. Попри те, що світова практика виробила практично єдиний спосіб виведення ЖКГ із рецесії шляхом  його концесії або оренди приватними інвесторами, політична програма КПУ пропонує здійснити повернення в державну власність об’єктів ЖКГ та підприємств, що забезпечують постачання населення водою, теплом, газом. Практично пропонується «Back in USSR» у відношенні управління житлово-комунальною галуззю, що є неприйнятним.
Цікавими, але практично не реальними є пропозиції Всеукраїнського об’єднання «Свобода» щодо забезпечення житлом незахищених верств населення. Чому цікавими? Тому, що у випадку проходження цієї політичної сили до парламенту, пропонується затвердити державну житлову програму, згідно з якою сім'я з трьома дітьми отримує державний безвідсотковий кредит, сім'я з чотирма дітьми – державний безвідсотковий кредит, 50% якого підлягає поверненню, сім'я з п'ятьма дітьми і більше – безкоштовне житло від держави. Погодьтеся, що такі ідеї відрізняються від пропозицій інших політичних сил. Чому не реальними? На сьогодні в Україні майже 400 тисяч сімей, що мають трьох і більше дітей, в яких виховується п’ята частина всіх дітей в країні. В умовах дефіциту державного бюджету України та хронічного недофінансування соціальних програм виконання такої програми апріорі буде під великим питанням. Якщо врахувати той факт, що 76,8 % з цих багатодітних сімей перебувають за межею бідності, то не зможуть сплачувати, навіть частково по кредитних зобов’язаннях. Крім того, державна останні 20 років не збудувала жодного квадратного метра жилої площі, все за рахунок приватних забудовників та громадян. Відтак виконання запропонованої ВО «Свобода» програми є досить проблематичним.
Інші політичні сили, наприклад партія «Удар» та політична партія «Україна вперед!», нажаль, зовсім не виокремили у своїх політичних програмах своє бачення шляхів вирішення проблем житлово-комунальної галузі. Обмежившись загальними фразами про необхідність усунення монополії на ринку комунальних послуг та справедливих тарифів на послуги комунальників, програми цих політичних сил не дають конкретного роз’яснення механізму втілення в життя цих гасел.
Отож, бачимо, шановне комунальне товариство, що в більшості своїй програмні засади політичних партій, які мають реальні шанси потрапити до парламенту восени 2012 року, та будуть формувати політику держави в сфері житлово-комунальних послуг наступні 4 роки, розроблені, нажаль, не на основі глибокого та системного економічного аналізу ситуації, що склалася в системі ЖКГ, а на основі прагнення сподобатися виборцю, використовуючи в цих програмах іноді відверто популістські гасла, реалізація яких призведе лише до поглиблення стагнації в галузі.
Якщо політичні сили не зрозуміють, що галузь житлово-комунального господарства потрібно реформувати негайно за допомогою жорстких, прагматичних кроків, які в більшості своїй виборцям будуть не до вподоби, і не казатимуть про це чесно своїм виборцям – нас чекає ще 4 роки скочування в низ і це прикро. Адже так хочеться побачити житлово-комунальну галузь успішною та розвинутою …
Андрій Осадчий
 
Коментарі (0)
Блоги