Рус Укр
ГоловнаБлогиТарифний тупик
Опитування всі опитування
ЩО ПЕРЕШКОДЖАЄ ВАМ ВЧАСНО СПЛАЧУВАТИ РАХУНКИ ЗА ПОСЛУГИ ЖКГ?
Занадто високі тарифи
Регулярне підвищення квартирної плати
Низька якість послуг або їх повна відсутність
Не дотримання виконавцями термінів з вивезення сміття
Бездіяльність ЖЕКу
Нічого, я завжди вчасно сплачую
Я не вважаю за потрібне платити за комунальні послуги


УК  NEW Роз'яснення, щодо розрахунку розміру житлової субсидії

УК  NEW Житлова субсидія: хто має право на її отримання

УК  При призначенні субсидії враховуються доходи подружжя, незалежно від їх реєстрації

УК   Категорії громадян, які втратили право на отримання субсидії

УК  П'ять основних питань та відповідей про субсидію на оплату ЖКП

 



 

 



 

 

 

Тарифний тупик

4532
Пропонуємо аналіз правового статусу та наслідків Закону України №1198-VII, а також звернення до Президента з приводу вирішення наріжних каменів, що виникають під час реалізації норм документу

Шановний Петро Олексійовичу!

Дозвольте привітати Вас з обранням на посаду Президента України та запропонувати свою підтримку у реформуванні сфери державного регулювання ринку комунальних послуг в Україні.

Сьогодні в рамках реалізації Меморандуму про економічну та фінансову політику між Україною та МВФ Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері комунальних послуг, (далі – Нацкомпослуг) розпочала процес підвищення тарифів на комунальні послуги.   Дотримання графіку приведення цих тарифів до економічно-обґрунтованого рівня є однією з важливіших умов співробітництва України з МВФ.

Водночас, останнім часом у сфері правого регулювання ринку житлово-комунальних послуг виникли проблеми, які можуть звести нанівець усі зусилля Уряду щодо реалізації своїх зобов’язань перед МВФ у цій сфері.

Перш за все, внаслідок того, що відновлення Конституції 2004 року відбулося без внесення відповідних змін до законодавства з питань державного регулювання ринку природних монополій, національні комісії, що здійснюють державне регулювання в сферах комунальних послуг та енергетики, залишилися поза конституційно-правовим полем України. Фактично втрачена незалежність цих комісій, зруйнована правова основа їх утворення, призначення та звільнення з посад їх голів та членів, тощо. При цьому,   Нацкомпослуг вже більше півроку працює без керівника.

Серйозні проблеми виникли й внаслідок набуття чинності законом №1198 від 10.04.2014р., схвалення якого відбулося у терміновому порядку з порушенням існуючих регламентних процедур Верховної Ради України. Внесені ним безсистемні, неузгоджені між собою зміни до  законодавства у сфері ЖКГ створили багато серйозних колізій у правовому регулюванні. Зокрема, законом до сфери природних монополій віднесено види діяльності, які є конкурентними за своєю природою (послуги з централізованого опалення, централізованого постачання холодної води, централізованого постачання гарячої води, водовідведення) що порушує  основні принципи державного регулювання ринку природних монополій. Встановлення тарифів на ці послуги було виведено з сфери регулювання виконавчих органів місцевої влади. При цьому, й Нацкомпослуг не набула легітимних підстав для регулювання відповідних тарифів та її повноваження з цих питань можуть бути оскаржені у судовому порядку будь-яким суб’єктом ринку. Як наслідок, до проблем, що існують з правовим статусом Нацкомпослуг, додалися проблеми щодо невизначеності  її повноважень з окремих питань.

Зауважимо також, що законом №1198 введено норми, які суттєво обмежують права ОСББ, управителів та житлових кооперативів на ринку комунальних послуг, є дискримінаційними по відношенню до споживачів-фізичних осіб та перекреслюють основні принципи, закладені у концепцію  реформування житлової сфери України.

Докладний аналіз проблем правового регулювання у сфері комунальних послуг було зроблено в рамках проекту USAID «Муніципальна енергетична реформа» та надано на розгляд відповідальних за ці питання органів влади ще у квітні цього року. На жаль, рекомендації експертів цього проекту не взято до уваги. Водночас, затримка із розв’язанням цих проблем вже найближчим часом призведе до значного погіршення умов діяльності суб'єктів ринку ЖКГ, підвищить соціальну напругу в суспільстві та остаточно розбалансує ситуацію  у сфері надання житлово-комунальних послуг.

Хотіли б також звернути Вашу увагу на необхідність в умовах суттєвого підвищення тарифів для населення активізувати діяльність за такими напрямами: забезпечення прозорості та відкритості державного регулювання шляхом широкого залучення інститутів громадянського суспільства до процесу формування тарифів та контролю за цільовим використанням коштів суб’єктами природних монополій; запровадження дієвої системи контролю за якістю послуг та забезпечення відповідності вартості послуг їх якості; врегулювання питань недискримінаційного доступу споживачів до комунальних мереж, зокрема, що стосується отримання технічних умов приєднання до мереж; стимулювання запровадження підприємствами сфери ЖКГ та населенням заходів з енергоефективності та енергозбереження; створення умов для залучення приватного бізнесу до модернізації інфраструктури життєзабезпечення тощо. На жаль, у реалізації цих завдань також відсутня позитивна динаміка. Між тим, системне розв’язання проблем правового регулювання у цій сфері є критичним як для виконання Україною своїх зобов’язань перед МВФ, так і для створення сприятливого середовища для відновлення житлово-комунальної інфраструктури на засадах енергозбереження та створення комфортних умов проживання для наших громадян. 

Відповідно до світового досвіду, утворення, призначення та звільнення з посад голів та членів національних комісій, що здійснюють державне регулювання ринків природних монополій, та контроль за діяльністю національних регуляторів належить до повноважень Президента. З огляду на зазначене, хотів би звернути Вашу увагу на необхідність включення до пріоритетів діяльності Вашої Адміністрації та зі свого боку готов взяти активну участь у цій роботі.

З повагою,

Олексій Кучеренко,

Міністр з питань ЖКГ 2007-2010 років,

Депутат ВР 3,5,6 скликань,

Голова Спілки власників житла України.

 


Додаток:

1. Аналіз наслідків набуття чинності Законом України «Про внесення змін до деяких законів України» (щодо удосконалення розрахунків за енергоносії) (№1198 від 25.04.2014р.).

2. Аналіз правового статусу національних регуляторних комісій в світлі останніх законодавчих змін. 

Олексій Кучеренко
 
Коментарі (2)
Sergiy
07 Липня 2014 p. 13:39
Все почалося ще раніше. Не виконана програма енергозбереження України схвалена постановою КМУ від 27 червня 2000 року №1040, зокрема заходи щодо визначення теплової енергії, води холодної та гарячої товаром. Далі ще гірше: нормою в законодавстві ,а саме п.3 ст.1 Закону України ,,Про державне регулювання у сфері комунальних послуг,, який з”явився за одну ніч між першим та другим читанням ,,тарифи на комунальні послуги - тарифи на теплову енергію (крім тарифів на виробництво теплової енергії на теплоелектроцентралях, теплоелектростанціях, атомних електростанціях і когенераційних установках та установках з використанням нетрадиційних або поновлюваних джерел енергії), транспортування теплової енергії магістральними та місцевими (розподільчими) тепловими мережами, постачання теплової енергії, а також тарифи на послуги централізованого водопостачання та водовідведення, перероблення та захоронення побутових відходів, а також тарифи на послуги з централізованого опалення, послуги з централізованого постачання холодної води, послуги з централізованого постачання гарячої води, послуги з водовідведення (з використанням внутрішньобудинкових систем) для суб’єктів, які є виконавцями цих послуг. { Пункт 3 частини першої статті 1 із змінами, внесеними згідно із Законами N 5400-VI ( 5400-17 ) від 02.10.2012, N 1198-VII ( 1198-18 ) від 10.04.2014. Отже товар став невідомо якою послугою. А далі Закон № 1198 –VII став похідною від цього визначення. Тим більше лобістські закони завжди приносили вигоду тільки одній стороні.
Малік
30 Березня 2015 p. 12:16
Господин Кучеренко на "Шустер лайф" предлагал посетить сайт Спілки власників житла України, а какой адресс?
Блоги