Рус Укр
ГоловнаБлогиІноді краще жувати, ніж говорити
Опитування всі опитування
ЩО ПЕРЕШКОДЖАЄ ВАМ ВЧАСНО СПЛАЧУВАТИ РАХУНКИ ЗА ПОСЛУГИ ЖКГ?
Занадто високі тарифи
Регулярне підвищення квартирної плати
Низька якість послуг або їх повна відсутність
Не дотримання виконавцями термінів з вивезення сміття
Бездіяльність ЖЕКу
Нічого, я завжди вчасно сплачую
Я не вважаю за потрібне платити за комунальні послуги

 




 


 

Іноді краще жувати, ніж говорити

3380
Цей відомий слоган найуспішнішої рекламної кампанії в історії маркетингу жувальної гумки є найкращою рекомендацією деяким вітчизняним чиновникам, які чим ближче 28 жовтня 2012 року – день виборів до Верховної Ради України

          Цей відомий слоган найуспішнішої рекламної кампанії в історії маркетингу  жувальної гумки є найкращою рекомендацією деяким вітчизняним чиновникам, які чим ближче 28 жовтня 2012 року – день виборів до Верховної Ради України, тим частіше починають обіцяти виборцям золоті гори, краще життя та просто осипають останніх «дивами» - то дешевою іпотекою під 3% річних, на яку держава не дає гарантії фінансування, то супер-потягами «Хюндай», які такі швидкісні, що запізнюються на 2 години по прибуттю.

Для будь-якої цивілізованої країни дуже погано, коли міністри, губернатори є членами однієї партії та замість того, щоб здійснювати поточну діяльність по управлінню галуззю, здійснювати ефективний менеджмент, розробляти програми діяльності та реформування галузей економіки, займаються передвиборчою агітацією та є заручниками передвиборчих гасел та ідей політичної партії, яка є при владі.

Після ейфорії від романтичних гучних заяв про наміри влади забезпечити вже в 2012 році 30000 родин квартирами за рахунок іпотеки під 3% наступило протверезіння. Вже з постанови № 343 «Про затвердження Порядку здешевлення вартості іпотечних кредитів для забезпечення доступним житлом громадян, які потребують поліпшення житлових умов» прибрали план в 30 000 квартир, оскільки жоден нормальний комерційний банк, окрім двох державних, яких зламали «об коліно», не має наміру ризикувати своїми активами за відсутності в текстах договорів будь-яких гарантій держави. Вже збільшили коло потенційних користувачів іпотекою за рахунок включення осіб, які не стоять в черзі на житло. А результат – всього 35 укладених договорів іпотеки на квартири, що будуть здані в далекому 2014 або, навіть, в 2015 році.

Але передвиборча кампанія триває, потрібні ще гучніші та солодші обіцянки, нехай навіть нереальні, які ніколи не будуть виконані. Виборець все «схаває». Прикро, що черговий раз заручниками передвиборчої кампанії  стають чиновники Мінірегіону, адже комунальна «фішка» на цих виборах – це тренд всієї кампанії, бо проблеми ЖКГ – найуразливіші  для сприйняття виборцями. Щоб політтехнологам партії влади пусто було…

Саме через необхідність продовження атракціону щедрості від держави в рамках перевиборчої агітації  в поточному році Мінрегіоном уперше запропоновано найпростішу і найефективнішу форму підтримки комунальної інфраструктури – дешеві бюджетні кредити. Як повідомив очільник Мінрегіону, у 2012 році за цією бюджетною програмою передбачено 40 мільйонів гривень. Пільговий кредит відповідно до затвердженого Урядом Порядку надаватиметься юридичним особам, у тому числі об’єднанням співвласників багатоквартирних будинків терміном до 10 років з можливістю дострокового погашення зобов’язань. Розмір плати позичальника за користування пільговим кредитом становитиме  3 відсотки річних. Кредитні канікули – 1 рік. Ось така нова «фішка»…а далі всі будуть жити довго та щасливо.

Але пам’ятаючи про сумний досвід «дешевої іпотеки», коли по телебаченню декларують одне, а в постановах пишуть зовсім інше, тобто обіцяють дати, а постанову формулюють таким чином, щоб ніколи не дати, доцільно проаналізувати чи реально отримати такий дешевий кредит звичайному ОСББ чи ЖБК.

Дійсно, додатком № 4 до Закону України «Про Державний бюджет на 2012 рік» передбачено фінансування із загального фону державного бюджету в сумі 40 млн. грн. програми «Пільгове кредитування юридичних осіб, в тому числі ОСББ, для проведення реконструкції, капітальних та поточних ремонтів об'єктів житлово-комунального господарства».

Для того, щоб ці кошти були виділені та реально профінансовані згідно Бюджетного кодексу України, Кабінет Міністрів України повинен затвердити Порядок використання коштів та надання кредиту. Однак, попри запевняння очільника Мінрегіону, на сайті Кабінету Міністрів України, так само як і на сайті Мінрегіону оприлюднений ще 31.01.2012 року лише проект постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку пільгового кредитування юридичних осіб, у тому числі об’єднань співвласників багатоквартирних будинків, для проведення реконструкції, капітальних та поточних ремонтів об’єктів житлово-комунального господарства» та пояснювальна записка до нього.

Це означає, що на даний момент, навіть, якщо якесь ОСББ або інша юридична особа, почувши про можливість отримання пільгового кредиту із ЗМІ, які на всю Україну сповістили про чергову «соціальну» ініціативу в галузі ЖКГ, звернуться до установи Державної казначейської служби України із заявою про надання пільгового кредиту на реконструкцію будинку, то їм буде відмовлено, адже Порядок надання таких кредитів не затверджений.

Але навіть за умови, якщо проект постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку пільгового кредитування юридичних осіб, у тому числі об’єднань співвласників багатоквартирних будинків, для проведення реконструкції, капітальних та поточних ремонтів об’єктів житлово-комунального господарства» буде прийнято в запропонованій редакції, то такий пільговий кредит не так вже й легко отримати.

Пільговий кредит відповідно до цього проекту цього Порядку надаватиметься  юридичним особам, у тому числі об’єднанням співвласників багатоквартирних будинків (далі - позичальники) на реалізацію інвестиційних та інноваційних проектів в житлово-комунальному господарстві (далі - проект) за такими напрямками:

- реконструкція, поточний та капітальний ремонт конструктивних елементів житлових будинків, в яких створено об’єднання співвласників багатоквартирних будинків (далі - ОСББ), із застосуванням енергозберігаючих технологій і обладнання (утеплення огороджуючих конструкцій, системи енергопостачання, освітлення місць загального користування, внутрішньобудинкові системи теплопостачання, водопостачання та водовідведення);

- капітальний ремонт ліфтів у житлових будинках, в яких створено ОСББ.

Тобто кредит видаватимуть лише ОСББ, ЖБК або іншим юридичним особам і лише на реконструкцію, поточний чи капітальний ремонт з обов’язковим застосуванням енергозберігаючих технологій, або на ремонт ліфтів.

Відбір проектів, на кредитування яких можуть бути спрямовані пільгові кредити, проводиться комісією, яка утворюється Мінрегіоном. Комісія за поданням Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування, ОСББ, житлово-будівельних кооперативів та колективів співвласників багатоквартирних будинків, які прийняли рішення про створення ОСББ у поточному році, розглядає проектно-кошторисну документацію, погоджену у встановленому порядку, та приймає рішення про перелік проектів, на реалізацію яких Фондом можуть бути надані пільгові кредити, та доводить його до відома Фонду.

Тобто перш ніж отримати кредит, потенційному позичальникові доведеться виготовити та погодити за свої власні кошти проект на реконструкцію, поточний чи капітальний ремонт будинку чи ліфта, при цьому в технічному завданні проектанту обов’язково зазначити використання енергозберігаючих технологій.

Далі з цим проектом потрібно буде звернутися до комісії Мінрегіону, яка на конкурсі вирішуватиме, чи твій проект кращий, чи сусіднього ОСББ. Ми вже звикли до того, що якщо законодавцем прописано визначення переможця за конкурсом – це 100% корупція. Цією нормою потенційного позичальника просто змушують перестрахуватися та дати хабар чиновнику, адже програвати в конкурсі в умовах, коли ти вже витратив неабиякі кошти на виготовлення та погодження проекту дуже прикро.

Якщо все ж таки тобі поталанило і твоє ОСББ виграло конкурс та уклало Договір про кредит з «Державним фондом сприяння молодіжному житловому будівництву» (таке враження, що йому наврочили – і іпотеку видавай під 3%, і кредити ОСББ під  3%), то щасливий позичальник повинен внести перший внесок, який становить не менш як 15 відсотків вартості реалізації проекту.

Не знаю, хто писав цю норму, але він явно не знайомий з висновками Науково-дослідного інституту будівельного виробництва Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України щодо вартості реалізації реконструкції та капітального ремонту із застосуванням енергозберігаючих технологій 5-ти та 16-ти поверхових будинків «хрущовського періоду». Відповідно до цих висновків вартість реконструкції та термомодернізації 5-ти поверхового житлового будинку опалювальною площею 5702 кв. м. орієнтовно складає 6 557 500 грн., а 16-ти поверхового будинку опалювальною площею 9276 кв. м. орієнтовно складає 7 400 000 грн.

Цікаво знати, де-небудь в Україні існує ОСББ або  ЖБК, яке має вільні кошти, щоб викласти 200 тис. грн. за проект реконструкції будинку, а потім іще від 800 тис. грн. до 1,5 млн. грн. на перший внесок для отримання кредиту? Крім ОСББ мешканців, що живуть на Печерських пагорбах чи на мікрорайоні «Липки», звичайно.

Ще один цікавий момент. На 2012 рік передбачено 40 млн. грн. на виконання цієї програми пільгового кредитування. За ці кошти можна реконструювати лише 7 пятиповерхівок або лише п’ять  16-ти поверхівок. Виникає питання – навіщо взагалі ця програма? Така мала сума бюджетного фінансування зумовить тільки одне – зростання ставок хабарів чиновникам за перемогу у конкурсі на отримання пільгового кредиту.

Окрім цього, зважте на те, що на календарі скоро вже 1 липня, закінчився другий квартал бюджетного року. Не має ані Порядку пільгового кредитування юридичних осіб, у тому числі об’єднань співвласників багатоквартирних будинків, для проведення реконструкції, капітальних та поточних ремонтів об’єктів житлово-комунального господарства, ані Порядку проведення конкурсів, ані виділення коштів з бюджету. Якщо прийняття цих документів відбудеться протягом 3 кварталу 2012 року, то ОСББ просто не встигнуть зробити проектно-кошторисну документацію, не встигнуть подати документи на конкурс та укласти відповідні договори кредитування. Кошти, призначені для кредитування, на казначейському рахунку залишаться невикористаними і перейдуть в залишок на наступний рік без відповідного коду класифікації. Власне, мабуть, це і мають на меті автори проекту цієї Постанови, виходить як завжди, дають гроші так, щоб ніколи не використали.

Що ж до наступного бюджетного року та можливості перспективи продовження кредитування, проект постанови містить положення про те, що кошти, що сплачуються в рахунок погашення пільгових кредитів, наданих з державного бюджету, крім відсотків за користування кредитом та нарахованих штрафів, пені, зараховуються до надходжень спеціального фонду державного бюджету в установленому порядку і одночасно спрямовуються на подальше надання пільгових кредитів. Тобто, якщо в цьому році звернуться 2 ОСББ за наданням кредитів на суму 20 млн. грн., то на наступний рік фінансування в бюджет на пільгові кредити не може перевищити 20 млн. грн. З кожним роком відшкодування кредитів буде меншим, ніж торік, відтак через 3 роки програма взагалі загине.

Ось так, друзі, прикро констатувати, але замість розроблення і запровадження системної реформи житлово-комунального господарства Мінрегіон став рупором передвиборчої кампанії, чиновники цього відомства вимушені робити заяви, за які потім буде соромно. Але це буде потім, а зараз…її Величність політика править бал.


Андрій Осадчий
 
Коментарі (0)
Блоги