Рус Укр
ГлавнаяБлогиПро встановлення нової ціни на електрику для побутових споживачів та так зване ПСО
Опросы все опросы
ЧТО ПРЕПЯТСТВУЕТ ВАМ ВОВМРЕМЯ ПЛАТИТЬ ПО СЧЕТАМ ЗА УСЛУГИ ЖКХ?
Слишком высокие тарифы
Регулярное повышение квартирной платы
Низкое качество услуг или их полное отсутствие
Не соблюдение исполнителями сроков по вывозу мусора
Бездействие ЖЭКа
Ничего, я всегда вовремя плачу
Я не считаю нужным платить за коммунальные услуги

 







 

 

телефонный справочник ЖКХ

комунальний кодекс

Про встановлення нової ціни на електрику для побутових споживачів та так зване ПСО

1409
Уряд знову готується розглянути чутливе для всього населення питання – встановити нові ціни на електричну енергію для побутових споживачів та переглянути механізм їх утримання – так зване ПСО
Схоже, Уряд знову готується розглянути чутливе для всього населення питання – встановити нові ціни на електричну енергію для побутових споживачів та переглянути механізм їх утримання – так зване ПСО.
 
Перехід від товарного ПСО до товарно-фінансового – саме це передбачає розроблений проєкт. Якщо його приймуть, то постачальники універсальних послуг будуть купувати електричну енергію для постачання населенню на конкурентному ринку, а також – в НАЕК «Енергоатом» на спеціальних аукціонах по ціні, що склалася на РДН три місяці тому. 
 
Наведу приклад: за даними оператора ринку, середньозважена ціна «бази» на РДН за перше півріччя 2021 року становила 1,33 грн/кВтгод, а це значно більше ніж 15 копійок за кВтгод, які зараз отримує «Енергоатом» в рамках поточної моделі підтримки. Натомість державні «Енергоатом», «Укргідроенерго», а також  оператори систем розподілу (колишні обленерго) будуть перераховувати електропостачальникам кошти, які необхідні для компенсації різниці між ринковою ціною електричної енергії для населення та пільговою, яку встановив Кабінет Міністрів України. 
 
Крім того, ОСР та ОСП будуть змушені купувати електричну енергію для компенсації власних втрат в «Енергоатома» за ціною 1.7 грн/кВтгод.
 
І найголовніше: проєктом постанови передбачено зниження ціни на електричну енергію для всіх категорій побутових споживачів на 24 копійки – до 1,44 грн/кВтгод замість 1,68 грн/кВтгод (з ПДВ).
 
Почне діяти нове ПСО якраз до початку осінньо-зимового періоду - з 1 жовтня 2021 року.
 
‼️ Дуже важливо оцінити усі переваги та ризики цього документа. Хочу зупинитися на «підводних каменях», так званих ключових ризиках. 
 
А саме:
  • загроза зростання ціни на електроенергію для промисловості, а отже – ціни товарів та послуг. Нескладний розрахунок показує, що при 40 млрд кВтгод споживання електроенергії побутовими споживачами протягом року, дефіцит коштів, що виникне від зниження ціни на електроенергію на 24 копійки, складе 9,6 млрд грн. Покриватиметься цей дефіцит в новому ПСО за рахунок операторів систем розподілу. 
Чим це загрожує❓А тим, що  відбудеться підвищення тарифу, а отже – і кінцевої ціни на електроенергію для непобутових споживачів. Альтернативою зростання тарифу на розподіл є підвищення ціни продажу «атомної» електроенергії до 1,7-1,8 грн. У підсумку на кінцеву ціну для непобутових споживачів це матиме точно такий самий вплив, тільки вже не через тариф на розподіл, а безпосередньо через вартість самої електроенергії.
 
Таким чином, зекономивши середньостатично 40 грн на місяць, населення значно більшу суму заплатить за дорожчі товари та послуги. При цьому економитимуть в першу чергу заможні громадяни, які споживають значні обсяги електроенергії, в той же час як за товари і послуги переплачуватиме масовий середньостатичний споживач.
  • скорочення витрат на ремонт мереж. Аналіз роботи ринку за останні два роки свідчить про його значну волатильність. Середньодобова ціна на РДН коливалась від 0,43 грн/кВтгод до 2,58 грн /кВтгод. В таких умовах очікувати, що НАЕК «Енергоатом» забезпечить продаж всієї своєї «бази» по середньозваженій ціні від 1,7 грн – як очікувати дощу в Атакамі. Як наслідок, різниця буде компенсовуватися за рахунок скорочення ремонтів електричних мереж. 
В умовах їх тотальної зношеності (70%!) та високої аварійності (середній час відключення абонента електроенергії в абонента в Україні складає 700 хвилин на рік - найвищий показник у Європі) скорочення фінансування заходів з ремонту і модернізації мережевого обладнання призведе до  зростання кількості та масштабності аварійних відключень споживачів. 
 
‼️ Не можу обійти зауваження загального характеру.
 
Пропоноване ПСО значно складніше в організації, а на його ефективність впливає багато факторів, у тому числі – незалежних від учасників ринку, на яких покладені спеціальні обов’язки. Фактично, замість поточного «дуету» (НАЕК «Енергоатом» та ПрАТ «Укргідроенерго») до цього «оркестру» долучився цілий ансамбль з 25 ОСР. В таких умовах значно зростає ризик, що «щось піде не так».
 
Варто впасти ціні продажу НАЕК на ринку, чи з’явитися заборгованості в одному або декількох ОСР, як це одразу спричинить каскад дефолтів та фінансових криз з боку електропостачальників чи операторів систем розподілу. Тоді побутові споживачі можуть потрапити до постачальника останньої надії зі значно вищим тарифом, а згодом взагалі бути відключеними від електропостачання. При чому, при повній оплаті за спожиту електроенергію! Погодьтеся, не найкращий сценарій.
 
‼️ Замість підсумку.
Поточні ціни на електроенергію для населення в Україні й так найнижчі в Європі. Так, кіловат година  в країнах ЄС в середньому коштує 6,6 грн, в той же час як в Україні – 1,68 грн при ринковій ціні на електроенергію понад 4 грн/ кВтгод. В таких умовах  треба було би робити навпаки - знижувати обсяг перехресного субсидіювання, поступово приводячи ціни на електричну енергію для населення до ринкової. І захищати при цьому найбільш вразливі категорії споживачів. 
 

А збільшувати дефіцит коштів на ринку і перекладати його на ОСР та електропостачальників – згубна практика, що матиме довгострокові негативні наслідки, в першу чергу – для самих побутових споживачів.   

Ольга Буславець
 
Комментарии (0)
Блоги