Вчора Радою було прийнято за основу законопроект № 2553 "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо запровадження на ринку природного газу обліку та розрахунків за обсягом газу в одиницях енергії".
Сфера регулювання важлива, міждисциплінарна та складна. Перехід на облік газу в одиницях енергії необхідний. Але перехід керований, а не за принципом "головне вв'язатися в бій, а там побачимо".
Вважав і вважаю, що важливість такого переходу саме для розвитку ринку газу в Україні є дуже сильно перебільшеною та робиться поспіхом для вирішення ситуативних проблем однієї групи учасників ринку газу. При цьому інтереси, зокрема, споживачів не беруться до уваги, але яскраво вивішуються на стяги, за якими лише слова і жодних практичних дій.
Окремо напише про різні аспекти, а сьогодні лише про один момент - Митний тариф та енергетичну статистику.
Законопроект передбачає внести зміни в Законом України «Про Митний тариф України» та замінити додаткову одиницю вимірювання для газу з "тис. м3" на "тис. кВт*год". Здавалось би логічно, бо всі підсвідомо вже звиклися з думку, що під "одиницями енергії" розуміють кіловат-годину. Але все трохи складніше.
Тому з подивом прочитав висновок Комітету з питань інтеграції України з Європейським Союзом, в якому він зазначає, що в цілому законопроект відповідає Угоді про асоціацію.
Але якщо звернутися до статті 355 Угоди про асоціацію, то там знайдемо, що «Національна статистична система має ґрунтуватися на фундаментальних принципах ООН щодо офіційної статистики з урахуванням acquis ЄС у сфері статистики, зокрема Кодексу норм європейської статистики, з метою гармонізації національної статистичної системи з європейськими нормами та стандартами. Acquis у сфері статистики викладені у Збірнику статистичних вимог, який щорічно оновлюється та який Сторони розглядають у якості додатка до цієї Угоди (Додаток XXIX)».
Відповідно до п.2.4.6 Збірника статистичних вимог (Statistical requirements compendium, 2019 edition, https://ec.europa.eu/…/KS-GQ-19-012-EN-N.pdf/f7c1b8dd-7246-…) для цілей статистики торгівлі товарами використовується комбінована номенклатура (CN), яка оновлюється та публікується щорічно відповідно до Регламенту 2658/87.
Відповідно до останнього оновлення CN та загального митного тарифу (http://publications.europa.eu/…/4fdaf64e-fc25-11e9-8c…/DOC_1), в якості додаткової одиниці вимірювання природного газу (коди 2711 11 00 та 2711 21 00) використовується «ТДж» із зазначенням в описовій частині, що «TJ - Terajoule (gross calorific value)» (тобто прямо зазначається, що кількість енергії визначається за вищою теплотою згоряння).
Тому, на мою думку, норми ЗУ Про митний тариф мають бути приведені у відповідність із зазначеними вимогами ЄС на підставі вимог Угоди про асоціацію.
Слід зазначити, що законопроект № 2553 передбачає внесення змін до ЗУ Про митний тариф, але пропонує визначити в якості додаткової одиниці не «ТДж», а «кВт*год» без зазначення методу визначення кількість енергії природного газу (за нижчою чи вищою теплотою згоряння). Прийняття норми в такій редакції створить як невідповідність вимогам Угоди про асоціацію, так і правову невизначеність (в частині нижчою чи вищою теплотою згоряння) в законодавстві, що може привести як до ускладнень його практичного застосування, так і зловживань.
То чи відповідає законопроект Угоді про асоціацію?