15 грудня я несподівано дізнався, що мене, як "злісного прогульника", збираються виключити зі складу Експертної ради, створеної для розгляду проекту Плану заходів з реалізації Енергетичної стратегії.
У зв'язку з цим повідомляю:
1. Мені невідомий наказ Міністра про створення Експертної ради і включення мене до її складу.
2. Мої контактні дані відсутні в "Інформації щодо присутності членів Експертної ради на засіданнях".
3. Мене ДИВУЄ наведена вище загроза, оскільки я:
а) НЕ ЛОБІЮЮ чиїсь інтереси, оскільки, на відміну від деяких учасників ради, ніколи не залежав від фінансово-промислових груп, учасників енергетичних ринків, галузевих асоціацій, політичних сил чи
іноземних спонсорів;
б) на відміну від більшості учасників ради, є фахівцем у стратегічному плануванні;
в) не збираюся отримати будь-який зиск від участі в раді й не розглядаю участь у ній як додатковий піар, якого не потребую.
4. Мене ДИВУЄ, що серед 20 членів Експертної ради, які розробляють план дій ДЛЯ УКРАЇНИ (якщо в "Інформації щодо присутності...", з якою мене було неофіційно ознайомлено, наведений увесь її склад):
а) вісім (!) є представниками ІНОЗЕМНИХ установ;
б) НЕМАЄ ЖОДНОГО представника центральних органів виконавчої влади, інших державних інституцій і суб’єктів господарювання, що планується зробити відповідальними за реалізацію окремих напрямів
Енергетичної стратегії;
в) відсутня більшість експертів, які брали участь у підготовці проекту самої Енергетичної стратегії.
5. Мене дивує, що, попри попередні домовленості, досягнуті під час остаточного опрацювання проекту Енергетичної стратегії:
а) проект Плану заходів з реалізації Енергетичної стратегії розроблявся кулуарно і без попереднього оцінювання наявних для реалізації Енергетичної стратегії ресурсів;
б) перше засідання Експертної ради відбулося лише 4 грудня, тоді як Енергетичну стратегію ухвалено Урядом 18 серпня, а термін виконання пункту 2 розпорядження Кабінету Міністрів від 18 серпня 2017 року
№ 605-р щодо підготовки Плану заходів спливає 19 грудня;
в) План заходів формується шляхом узагальнення під час багатогодинних нарад "бажалок" переважно аргажованих експертів, гарантуючи невиконання поставлених у документі завдань.
6. Аналіз проекту Плану заходів свідчить про суттєву відмінність визначених у ньому завдань від установлених Енергетичною стратегією. Низка поставлених стратегією заходів ігнорується, натомість інші –
довільно додані (наприклад, пункти 61, 118).
7. Аналізований Проект є поєднанням окремих завдань, поставлених Урядом на 2017-2018 рр. в ухвалених документах, а не їхнім коригуванням згідно з визначеними Енергетичною стратегією цілями.
Підтвердженням цього є наявність у Проекті заходів, терміни виконання яких уже спливли (пункти 6, 16, 20, 95, 97, 99, 101, 102), і посилання на документи, що втратили актуальність (наприклад, пункти 24,
94, 96). Попри це, поза увагою авторів Проекту залишився, зокрема, План заходів з виконання Угоди про асоціацію України з ЄС, ухвалений Урядом 25 жовтня (розділ 3).
8. Низка сформульованих у Проекті завдань поставлені не перед органами влади, а суб’єктами господарювання (розділи 1.1, 1.2.1, 9, пункти 112, 114), що за відсутності в них необхідних ресурсів не гарантує
досягнення результату, а також органами влади, непідзвітними Кабінету Міністрів (розділи 1.1, 12). Інші завдання мають бути реалізовані й без згадування в Проекті (пункти 13, 73, 74, 80, 93, 159).
9. Окремі заходи Проекту, що мають завершуватися конкретним результатом:
а) сформульовані авторами як процеси («постійне вдосконалення», «реалізація політики», «активізація роботи») із розмитими термінами виконання (пункти 11, 54-56, 86, 117, 140-143, 165);
б) замість вирішення проблеми, передбачають проведення досліджень (пункт 150) чи конференцій (пункти 128, 140);
в) передбачають розроблення проектів документів (пункти 1, 5, 7, 12, 15, 16, 19, 24, 25, 27, 29-32, 61-63, 67, 68, 77-80, 88, 92, 95, 96, 100, 105, 116, 161-164), хоча такі завдання знімають із контролю відразу
після подачі таких документів, навіть якщо згодом виявляється, що вони потребують доопрацювання.
З огляду на викладене вище, вважаю організацію роботи над підготовкою Плану заходів незадовільною, а проект документа таким, що нищить ідеї Енергетичної стратегії.
Попри це, готовий і надалі надавати експертну підтримку діяльності Міністерства та його працівників.