Чинний «Порядок проведення перерахунків розміру плати за надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення в разі ненадання їх або надання не в повному обсязі, зниження якості» затверджений Постановою КМУ від 17.02.2010 № 151 є недосконалим інструментом для боротьби зі зловживаннями комунальних та енергетичних монополій. Зазначений нормативний документ надто лояльний (гуманний) по відношенню до надавачів неякісних житлово-комунальних послуг.
Ця Постанова не здатна захистити споживачів від переплат за неякісні або надані не в повному обсязі житлово-комунальні послуги, а тим більше усунути причини переплат та запобігти їм у майбутньому. По відношенню до постачальників неякісних послуг вона працює за механізмом, який лише спонукає монополії й далі ошукувати громадян.
Мільйони споживачів отримують та оплачують: гарячу воду з заниженою температурою, питну воду не придатну для вживання без додаткової фільтрації, опалення яке не гріє приміщення до встановлених 18 градусів, - все це формує надприбуток монополій.
Далі, користуючись Постановою КМУ від 17.02.2010 № 151, особливо обізнані споживачі вимагають проведення перерахунків від постачальника неякісної послуги, певна частка з заявників отримує цей перерахунок, але левова частина зайво стягнутих з громадян коштів залишається у монополії.
Постачальник, надаючи неякісні або не в повному обсязі житлово-комунальні послуги,жодним чином не ризикує, в найгіршому для нього варіанті, частину з зайво стягнутих коштів йому доведеться повернути, решта залишиться в нього.
Яка монополія відмовиться від отримання легкого доходу, який не потребує вкладень та не несе ризиків?
Для виправлення ситуації та захисту споживачів від зловживань з боку надавачів неякісних житлово-комунальних послуг має бути запроваджена система штрафних санкцій за систематичне та/або навмисне надання неякісних послуг.
Розмір штрафних санкцій має в декілька разів перевищувати розмір незаконно отриманих коштів, як варіант систематичне (навмисне) надання неякісних (не в повному обсязі) житлово-комунальних послуг можливо прирівняти до «зловживання монопольним становищем», за яке передбачено штрафні санкції до 10% від річного доходу порушника.
Головне, щоб надання неякісних (не в повному обсязі) житлово-комунальних послуг, стало для монополій занадто дорогим задоволенням.