Рус Укр
ГлавнаяБлогиРеформування ЖКГ: реквієм для ілюзій
Опросы все опросы
ЧТО ПРЕПЯТСТВУЕТ ВАМ ВОВМРЕМЯ ПЛАТИТЬ ПО СЧЕТАМ ЗА УСЛУГИ ЖКХ?
Слишком высокие тарифы
Регулярное повышение квартирной платы
Низкое качество услуг или их полное отсутствие
Не соблюдение исполнителями сроков по вывозу мусора
Бездействие ЖЭКа
Ничего, я всегда вовремя плачу
Я не считаю нужным платить за коммунальные услуги

 







 

 

телефонный справочник ЖКХ

комунальний кодекс

Реформування ЖКГ: реквієм для ілюзій

3150
Відбулось декілька підвищень тарифів на житлово-комунальні послуги, але якість кращою не стала. Якщо тарифи зростуть у декілька разів, послуги якіснішими не стануть – не ціна, а саме конкуренція в умовах ринку є регулюючою силою, що визначає умови якості

Житлово-комунальне господарство займає значну частину в економіці країни – 25% основних фондів, а тому існуючі в житлово-комунальному господарстві проблеми – це не проблеми окремої галузі, це проблеми національного масштабу.

Станом на сьогодні в Україні приватизовано більш ніж 95% житлового фонду держави, причому переважним його власником є населення. Але до сьогодні права власників житла реалізовуються не ними самими, а органами місцевого самоврядування: саме ОМС формують замовлення на житлово-комунальні послуги і фактично самі виконують їх через свої комунальні підприємства. На превеликий жаль, «на місцях» вважають, що реформа ЖКГ – це, в першу чергу, забезпечення 100% покриття населенням вартості житлово-комунальних послуг. Але ж, Програма економічних реформ Президента України визначає, що метою реформи ЖКГ є підвищення якості житлово-комунальних послуг для всіх верств населення.

І проблема не лише в цьому. При розрахунку тарифів враховуються максимальні нормативні витрати, а не фактичні. Відбулось декілька підвищень тарифів на житлово-комунальні послуги, але їх якість кращою не стала. Навіть якщо тарифи зростуть у декілька разів, послуги якіснішими не стануть – не ціна, а саме конкуренція в умовах ринку є регулюючою силою, що визначає умови якості.

Все це повною мірою відображено в Програмі економічних реформ Президента України. От тільки стан виконання цієї програми залишає бажати кращого. Другий етап реформи (до кінця 2012 року) передбачав, зокрема, створення ринку житлово-комунальних послуг (збільшення кількості ОСББ, розвиток приватних ЖЕКів й управляючих компаній) і залучення приватних компаній через механізм державно-приватного партнерства для надання послуг ЖКГ і модернізації інфраструктури. Рік минув – ринок не створено.

Немає не тільки системного підходу до виконання програм, а й контролю за їх виконанням. Контроль за використанням коштів, сплачених за житлово-комунальні послуги відсутній. Куди і як використовуються кошти, сплачені за житлово-комунальні послуги, не відомо.

Вважаю, що реформування житлово-комунального господарства України повинно початись з реформування системи управління господарством за трьома пріоритетами: демонополізація, товарні відносини, конкуренція. А тому хочу загострити увагу на важливих і корінних моментах.

По-перше, у сфері ЖКГ повинен відбутись ринок із розвинутим конкурентним середовищем. Адже саме конкуренція – і лише вона! – в умовах ринку є визначальною умовою якості. Необхідна демонополізація ринку житлово-комунальних послуг, інституціональні перетворення в галузі (приватизація ЖЕКів, поява нових суб’єктів на ринку).

По-друге, це формування системи оцінки відповідності в сфері ЖКГ.

Адже захист прав і здоров'я людини, захист споживчого ринку від потенційної небезпеки людині й довкіллю доцільно проводити саме через розвинену систему оцінки відповідності

По-третє, забезпечення державного контролю в сфері ЖКГ.

Держава повинна забезпечити жорсткий і ефективний контроль в житлово-комунальній галузі за дотриманням вимог чинного законодавства, цільовим використанням коштів, отриманих за житлово-комунальні послуги, та – виконанням державних і місцевих програм щодо реформування та розвитку ЖКГ.

Для реалізації державної політики та контролю у сфері конкурентного ринку житлово-комунальних послуг необхідно уніфікувати нормативу базу та створити відповідні органи влади. Тим паче, під час інституціональних перетворень у галузі.

 

На протязі двадцяти років відбуваються гарячі дискусії про здійснення цих заходів. Але ж час і до діла.

Олександр Скубченко
 
Комментарии (0)
Блоги